LEDER: Hovetun for alle

HOVETUN: Hvem kan ikke ha lyst til å la skole være skole, slenge seg ned i sofaen eller spille en runde biljard? Hovetun bør virkelig være et alternativ for alle elever på mellomtrinnet uavhengig av om de har med seg diagnoser eller utredninger i skolesekken. Foto: Esben Holm EskelundHOVETUN: Hvem kan ikke ha lyst til å la skole være skole, slenge seg ned i sofaen eller spille en runde biljard? Hovetun bør virkelig være et alternativ for alle elever på mellomtrinnet uavhengig av om de har med seg diagnoser eller utredninger i skolesekken. Foto: Esben Holm Eskelund

Alle kan ha et behov for en annerledes skoledag. La det nye tilbudet for mellomtrinnet være for alle.

I forrige uke åpnet Hovetun alternative opplæringssted for mellomtrinnet. I de gamle lokalene til Hove barnehage har skolen startet opp, og er for elever på mellomtrinnet. Det er altså barn fra femte til sjuende skoletrinn. I utgangspunktet skal Hovetun være et tilsvarende tilbud som det Sandum alternative skole er for ungdomstrinnet. Det skal være for elever som har et ekstra behov for annerledes opplæring.

På Hovetun får elevene gjøre andre ting enn å sitte ned ved en pult, skrive skjønnskrift, pugge og lese. De får være med gode voksne, som starter dagen med elevene rundt kjøkkenbordet, leser avisen og snakker om hva som skjer i verden. Videre er det en pedagogisk innramming, der turer, matlaging, såing, håndverk, øvelse på sosiale ferdigheter og slike ting har fortrinnsrett. Det er også omgivelser som ikke minner om tradisjonell skole på noe vis, men som likevel skal gi læring og mestring.

En dag i uka kan elever etter søknad får være på Hovetun. Det sørger for at ganske mange elever i løpet av en uke kan få et lite pusterom. Slike pusterom i en skolehverdag, som mer enn skolene liker å innrømme at handler om å prestere, burde flere elever i kommunen få mulighet til å få. Selv de uten diagnoser og utredninger med seg i sekken.

Derfor er det bare å håpe at det virkelig vil bli slik som det står i informasjonsbrosjyren alle skolene har fått, at elever på mellomtrinnet faktisk kan be om få én annerledes skoledag på Hovetun. At det betyr at det ikke skilles på elevene, men at alle skjæres over en kam og kan få mulighet til gjennom praktisk arbeid og opplevelser på en annerledes skole kan få rom og engasjement for enda mer læring og utvikling.

Ved å åpne for alle elevene uansett bakgrunn, vil alle være spesielle og ingen spesielt ulike.

Esben Holm Eskelund

Esben Holm Eskelund

Lokalavisen Geita