LEDER: Latterlig ineffektiv kollektivløsning

Merkelig at buss og ferje ikke kan korrespondere i 2018.

Busskorrespondanse til ferjeavganger på Skilsø var en selvfølgelighet på 1980,- 1990- og ut på 2000-tallet. Etter hvert ble tilbudet kuttet ut og kollektivmuligheten på øya ble kraftig bygget ned. I 2016 hadde Høyre-politiker Kristoffer Lyngvi-Østerhus fylkesutvalget med seg på at AKT måtte få på plass en forbindelse igjen. Det gikk nesten. Men da selskapet i en redegjørelse til fylkesrådmannen i fjor vinter mente en slik forbindelse ville være en ulempe for kollektivtilbudet valgte fylkestinget å høre.

Dermed har politikeren flere ganger måttet ta sykkelen fatt for å komme seg til ferja. Senest for et par uker siden var han ute og syklet en tidlig morgen langs Galtesund for å komme seg til sentrum med ferje. I forrige uke fikk han igjen løftet bussforbindelse ned til ferja på agendaen i samferdsels- og miljøkomitéen i fylkestinget. Der ble det enstemmig vedtatt at fylkesrådmannen må legge frem en sak om korresponderende buss og ferje. Den vil politikerne ha i løpet av året. Målet er å få på plass en forbindelse fra tidlig neste år.

Det viktige med en korresponderende buss og ferje er at det går buss ned til ferjeleiet før normalarbeidstid og fra ferjeleie etter normalarbeidstid. Ettersom mange tromøygeiter har avskrevet ferja som et transportmiddel i all den tid det ikke er lett å komme seg dit uten å kjøre bil er det naturligvis lavt passasjergrunnlag for en slik rute. Det må innarbeides over tid, om det i det hele tatt er mulig å få innbyggerne på øya til å tenke at det finnes alternativer til bilkjøring.

Les også: – Meningsløst at bussen snur 750 meter unna

For en mer effektiv bussløsning på Tromøy bør fylkeskommunen be AKT i fremtiden vurdere å sette inn en linjebuss bare for Tromøy. Den kan gå i «ring» fra vest til øst, innom Skare og naturligvis helt ut til Øyna i sommersesongen. Øybussen må være bindeledd til kollektivknutepunktet som neste år skal finnes på Krøgenes og den kan bringe passasjerer til ferjeleiet på Skilsø – til tider hvor det passer med avgangene.

En slik buss trenger ikke å ha flere enn 15 til 25 seter. Da blir den rimeligere i drift og mer håndterbar på smale tromøyveier. I vår tid hvor teknologien faktisk muliggjør at busser kan kjøre av seg selv uten sjåfør kan det være en rimelig investering. Alternativt til drømmen om elferjer på byfjorden er det mulig å bygge nedsenkede gang- og sykkeltunneler under Tromøysund. Fra Skilsø til Barbu, Nedre Tybakken til Vindholmen og fra Kongshavn brygge til Saltrød-siden.

Ettersom statlige samferdselsmyndigheter belønner veiprosjekter som legger opp til at flere skal sykle og gå, kan et slikt undersjøisk prosjekt kunne utløse mye penger i støtte til bygging. Det vil betale seg i bedre folkehelse. Tenk så spreke tromøyfolk kan bli om de bare kan trø til og det ikke lenger egentlig er langt til noe.

En ting er sikkert, og det er at om politikerne mener alvor med kollektivsatsing, må tilbudet fungere for de som skal bruke det.

Esben Holm Eskelund

Esben Holm Eskelund

 

 

 

 

Lokalavisen Geita